Tutor – skolehjelpen vi trenger

Hvilket problem ønsker jeg å løse?

Jeg var så heldig å vokse opp i et stabilt, sunt hjem, men jeg var alltid klar over at ikke alle var like heldige som meg. I dette blogginnlegget skal jeg skrive om et problem jeg ønsker å løse, og jeg ønsker i dette innlegget å ta for meg skolebarn som vokser opp i lav-inntekts- og lav-utdannede hjem, eller hjem med lite kapasitet. Jeg leste, og så Røde Kors sitt initiativ til dette med både leksehjelp og digital leksehjelp, og tenkte at mange ikke har muligheten til å stille opp – men kanskje de har mulighet når man kan hjelpe hjemmefra. Nedenfor skal jeg presentere en app. Appen skal etter min visjon drives av Røde Kors, eller i samarbeid med Røde Kors.

Problemet jeg så langt har tenkt meg, er den urettferdige balansen mellom  familier. Jeg tenker på barn og unge som vokser opp i hjem der verken mamma eller pappa kan hjelpe med leksene, og dermed kan havne litt bak resten av klassen. Dette kan føre til at barnene dette gjelder ikke får den skole-gleden andre barn får, eller den tyngden h*n føler h*n skal ha, og resulterer i at barnet ikke vil gå mer på skole, eller verre – føle seg dum.

Hvordan vil jeg løse problemet?

Jeg har i den siste tiden tenkt mye på denne problemstillingen, og hvordan jeg vil løse den. Jeg har tenkt mye på en app som kan kople deg som elev opp mot andre flinke elever, studenter, lærere eller fagfolk.

“Tutor”- en platform som lar deg koples opp mot mennesker som er stødige i faget/feltet og du kan spørre om hjelp og tips.

Jeg har hatt mange tanker rundt appen, samt spurt venner og bekjente om idéer, og jeg har til og med laget en prototype. (den ble ikke så fin, så jeg unnlater å legge den inn på bloggen)

Resultatet så langt

Appen skal hete “Tutor” og fungere som en plattform som knytter mennesker opp mot hverandre.

Ved registrering skal du ha muligheten til å huke av fag/områder du vil være til betjening, slik at elever som trenger hjelp til matte -> skal få hjelp av en person som har huket av “matte”.

checklist-154274__180
Illustrerer hvordan du kan velge selv hvilke fag du vil disponere deg i.

Systemet vil også bestå av et rating system som lar elevene bedømme veilederne på grunnlag av hvordan de lærer bort, oppførsel og andre relevante grunnlag. (dette for å unngå uønsket atferd)

I tillegg vil det være flere plattformer for læring, som elevene og veilederne selv velger, eller blir enige om. Jeg har en visjon om at appen gir mulighet til å lære og til å kommunisere over chat, taleanrop eller videoanrop.

For å få flinke veiledere til å bidra, hadde det vært en idé å ha en ordning der veiledere etter et bestemt antall timer, kan hente eller opplaste en attest der det står forklart hva personen har bidratt med. Denne attesten skal forhåpentligvis være “ettertraktet”, slik at appen kan være gratis.

informasjon om appen

  • Gratis
  • Skal verne skolebarna mest mulig.
    • Ingen personnavn, bare kallenavn
    • Alle samtalene skal overvåkes, skal finnes en “knapp” som kan rapportere både skolebarn og veiledere.
  • Rating-system som lar appen tilby flinke, ordentlige veiledere.
  • Vil bestå av kommunikasjonskanaler som chat, taleanrop og videoanrop
  • Veiledere som kan “fortjene” en attest. (Fra Røde Kors)
  • ENKEL LÆRING, RETT FRA TELEFONEN
Til sist

Min visjon om “Tutor” er fremdeles et halvferdig prosjekt, som ikke har en sikker fremtid, med mindre noen tar opp tråden der jeg slipper den nå. Men jeg vil som siste del av oppgaven sende en mail til Røde Kors, der jeg legger ved linken til dette innlegget slik at organisasjonen får muligheten til å lese forslaget, og kan ta stafettpinnen dersom dette vil være ønskelig.

 

 

4 thoughts on “Tutor – skolehjelpen vi trenger”

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *