Hvordan markedsføre i 2016

Markedsføring syntes hvor enn du snur og vender på deg som på TV, radio, internett osv, men hva bør du satse på i 2016?

For det første er det ingen tvil om at “alt” digitaliseres; posten, banken, butikken og biblioteket. Fordi det meste har blitt digitalt eller har potensiale til å bli det, er det derfor ingen tvil om at en av beste måtene å nå ut til folket idag er – DIGITAL MARKEDSFØRING.

I dette blogginnlegget skal jeg ta for meg de mest trendy måtene å markedsføre i 2016, med en begrensing til 3 trends: virtuell virkelighet brillen, storytelling og stedsbasert markedsføring.

I tillegg vil det komme et bonuspunkt helt på slutten, så her er det bare å følge med!

1. Virtuell virkelighet

I år kommer det en VR-brille (Virtual Reality) på markedet, som lar deg bevege og oppleve en digital virkelighet. Denne brillen er opprinnelig et virkemiddel for dataspill og tv-titting, men vi kan også utnytte det for markedsføring!

Mulighetene er store innenfor markedsføring fra brillen. Så lenge du har et produkt du skal selge, er det mulig å gjøre svært kule ting gjennom VR-brillen.

Et lite avsnitt på hvordan dette fungerer kan du se i videoen under:

En annen måte du kan bruke VR-brillen til markedsføring er dersom du skal selge et produkt som f.eks. en bil. Jeg fant et glimrende eksempel på bloggen “CloudNames” der forfatter skildrer:

“Se for deg at du skal lage en kampanje for en ny bil. Jeg tar på meg VR-brillene, og plutselig sitter jeg i en splitter ny bil. Jeg hører lyden av motoren, titter ut av vinduet, åpner hanskerommet… Her er det kun fantasien som setter grenser.” – Cloudnames Blogg

Dette lar forbruker “føle” tilstedeværelsen – enten det er en reise, en bil, eiendom eller en berg-og-dalbane, for så deretter å ønske dette produktet.

2. Storytelling

Folk begynner å bli lei av reklame, og har en tendens til å gjennomskue markedsføringen som står bak.

Storytelling er en kreativ måte å markedsføre på, da det er flere veier å gå. Disse blir nesten som kortfilmer som kan være triste, morsomme, lystige eller spennende – og har en mye større sjans til å fenge seerne, enn vanlige reklamer som baserer seg rundt produktinformasjon.

Et eksempel på historiefortelling i reklamefilmer kan du se under:

 

3. Stedsbasert markedsføring

Selv om smarttelefonen har vært et virkemiddel for markedsføring svært lenge, er det fremdeles muligheter som ennå ikke har blitt testet.

I 2014 hadde Nivea en kampanje der reklamesiden i et magasin hadde et uttagbart armbånd som de kalte “solbånd.” Dette armbåndet kunne så linkes sammen med en mobilapp som skulle holde kontroll på barnet ditt når du f.eks. var på stranden.

Slike reklamekampanjer tror jeg vi vil se mer av i 2016, da mobilens GPS og beacons (små chipper med bluetooth-sporing) lar deg “spore” forbruker. Enten kan man gjøre som Nivea å gjøre det på en gøyal og nyttig måte, eller så kan man gjøre det som denne klesbutikken i videoen under:

 

BONUS:

I tillegg er det mye snakk om det nye annonseoppsettet til Google, der de har fjernet annonsene til høyre av søket. Det er flere blogger og småaviser som hevder at Google nå i 2016 skal få opp annonsevideoer i søkeresultatet, side om side med tekstannonsene. Dette gjør at videoannonser potensielt vil være en relevant markedsføringskanal fremover, men dette fant jeg ingen primærkilde til. Sider som sier dette er  eksempelvis Entrepreneur, Forbes og Business2Community.

1 thought on “Hvordan markedsføre i 2016”

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *