BUUUber?

Jeg oppdaget Uber for ca. ett år siden og har vært en fast bruker siden den gang. Mitt forhold til Uber har vært svært stabilt, men det gjelder ikke alle.  Det var en tid i høst jeg nesten ikke turte å bruke Uber, rett og slett fordi mediene blåste opp Ubers “pirattaxi” stempel. Oslo politiet har til og med avskiltet flere av Uber-sjåførene sine biler, og ifølge Aftenposten den 6. Januar har politiet planer om å fortsette med det. Heldigvis for oss kunder, hevder politiet her at vi i det minste får gå fredet fra krigen.

 «Vi opererer i en gråsone, som ikke er dekket av loven ennå. Jeg håper at det blir mer tydelig lovverk, med plass til oss, når regjeringen nå jobber frem et nytt taxilovverk» – Carl Edvard Endresen (E24, 2015)

Hva skiller så pirattaxi og Uber?
§ 4.Løyve for persontransport med motorvogn

(1) Den som mot vederlag vil drive nasjonal eller internasjonal persontransport med motorvogn, må ha løyve. Det same gjeld den som utfører persontransport mot vederlag på liknande måte som drosje når tilbod om transport vert retta til ålmenta på offentleg plass. (Lovdata, 2002)

Taxiløyve er noe Uber står foruten, men er dette virkelig nødvendig? Alle Uber-sjåførene jeg har vært borti har vært riktig flinke sjåfører, og det hadde jeg også vært dersom jeg skulle kjørt for Uber. Dette sier jeg av en grunn; de kjører sin egen bil.

Ifølge min Uberapp har jeg brukt tjenesten rundt 20 ganger, og jeg kan anslå at jeg har brukt legal taxitjenester bortimot like mange(få) ganger. Jeg har aldri vært redd i en Uber bil, gjett om jeg har i en lovlig taxi?  JA, de aller fleste kjører aggressivt og fort. Taxiløyve eller ikke, kundene skal ikke være redde. Jeg tror det er lettere å kjøre fort og aggressivt for taxisjåfører som låner bil versus dem som er eier av sin egen. Dette på bakgrunn av at vi tendenserer til å behandle våre egne ting(biler) bedre enn dem vi låner.

Jeg er en tilhenger av Uber, og det av 3 grunner.

  1. Taxivirksomheten er et billigere alternativ enn lovlig taxi.
  2. Jeg har mer informasjon om sjåførene dersom noe skulle skje.
  3. En gps markerer ruten du har kjørt og betaler for.

Gjennom disse tre punktene gir Uber meg i tillegg muligheten til å “rate” sjåføren min, slik at dersom sjåføren kjører for fort og aggressivt kan jeg gi h*n dårlig kritikk slik at andre slipper å bruke h*n. Dette er for meg et veldig verdifullt system.

Skjermbilde 2016-01-20 kl. 19.25.00

Hva med skatt, da?
Det er et faktum at Uber har operert i en gråsone, hvertfall med tanke på skatter og moms. Ifølge Dagens Næringsliv går betalingen til nederlandske Rasier, som igjen tar 20% av betalingen. Dette fører til at norske myndigheter ikke får det store utbyttet av å ha Uber i aksjon i Norge, som igjen fører til irritasjon.

Men Uber er ikke det svarte får innen delingsøkonomi, tvert imot:

«Vi ønsker å bidra til at skatt kommer inn på riktig måte fra partnersjåførene. De har fått det til gjennom digitale løsninger i Estland og så langt fremme Norge er teknologisk, skal vi løse dette. Det gjelder at myndighetene er fremoverlente og digitale» (VG, 2016)

Uber om natten
Den mest negative faktoren hva det gjelder Uber er dårlig tilgjengelighet. For meg er ikke Uber dagskost til tross for den billige prisen, jeg bruker bare Uber såfremt kollektivtransport ikke er tilgjengelig eller godt tilrettelagt. Dette gjelder som regel på kvelden/natten, og ofte er det like vanskelig å finne kollektivtransport som Uber, som igjen resulterer i en vanlig Taxi. Jeg er derfor veldig glad for at Norge/Oslo Taxi eksisterer, for jeg er sikker på at vi trenger begge deler, i hverfall inntil videre.

Det tyder på at delingsøkonomien stadig stiller sterkere mot markedsøkonomien. Uber vs. Norges Taxi, Airbnb vs. Thon Hotels, Nabobil vs. Avis Bilutleie. Så lenge det gjøres ordentlig ser jeg ikke annet enn muligheter, muligheter for nordmenn og Norge.


Kilder:

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/skatt/skattedirektoeren-er-uber-optimist/a/23593668/

http://e24.no/jobb/uber/den-nye-uber-norge-sjefen-vi-opererer-i-en-graasone/23443579

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/Politiet-fortsetter-a-avskilte-Uber-biler-etter-frikjennelse-8306180.html

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2002-06-21-45#KAPITTEL_1

http://www.dn.no/tekno/2014/12/04/2152/Uber/uber-styrer-unna-skatt-i-norge

1 thought on “BUUUber?”

  1. Et interresant innlegg, og jeg kan si jeg selv bruker taxivirksomheten en gang iblant jeg også. Jeg viste derimot ikke at det var blitt sett på som “pirattaxi”.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *